
Liedon historiaa
Ymmärtääksemme tätä päivää ja pystyäksemme suunnittelemaan tulevaa on aina katsottava hiukan taakse päin - miten tarkkaan ja miten kauas, riippuu aina tilanteesta.
Näillä sivuilla voi keskiajalle saakka tutkailla menneisyyttä ikään kuin kokonaisuutena. Uudelle ajalle tultaessa toiminnat alkavat jo eriytyä niin paljon, että katsoimme parhaaksi siirtyä menneisyyden kronologisesta tarkastelusta systemaattiseen tarkasteluun.
Liedon historiaa annospaloina, olkaa hyvät:
linkkejä klikkaamalla tai sivua alaspäin rullaamalla.
Liedon Kotiseutuportaaliin pääset kuvaa klikkaamalla.
Liedon kirkoista ja hautausmaista löydät tietoa Kulttuuriympäristö-sivulta.
Kokoelmat ja tutkimus -sivuille on kerätty erilaisia Lietoon liittyviä artikkeleita, julkaisuja ja raportteja.
Esihistoria
Kivikausi
Vanhimmat tunnetut asuinpaikat Liedossa ajoittuvat keskiselle eli mesoliittiselle kivikaudelle. Jääkauden jälkeen maa nykyisen Liedon alueella kohosi hitaasti merestä, ensin kareina ja luotoina muuttuen pikku hiljaa rannikoksi ja lopulta sisämaaksi. Tarvasjoelle ensimmäiset ihmiset saapuivat noin 7 000 vuotta sitten, jolloin nykyinen Paimionjokilaakso oli meren rantaa. Aurajokilaaksossa asutus alkoi runsaat 6 000 vuotta sitten, jolloin elettiinkin jo myöhäistä kivikautta.

Kivikauden metsästäjä-keräilijät asettuivat asumaan rannikolle, josta oli hyvät kulkuyhteydet vesireittiä pitkin ja mahdollisuudet kalastaa sekä pyytää hylkeitä muun riistan lisäksi. Työkaluja valmistettiin kivestä, puusta ja luusta. Savesta muovailtiin astioita, jotka koristeltiin kampaleimoin ja poltettiin keramiikaksi. Vainajat haudattiin asuinpaikan lähelle mataliin hautakuoppiin, joihin siroteltiin punamultaa. Vainajan mukaan saatettiin laittaa hauta-antimia: koruja tai metsästysvälineitä. Kivikauden lopulla ryhdyttiin viljelemään maata ja hoitamaan karjaa, koira oli kesyyntynyt ihmisen kumppaniksi jo aiemmin.
Pronssikausi noin 1500 - 500 eKr.
Pronssin käyttö on vain yksi pronssikautisten kulttuurien piirre; metallin käytön omaksumiseen liittyi myös muita tärkeitä muutoksia. Kivikauden lopulla oli alettu harjoittaa alkeellista maanviljelystä, pronssikaudella viljanviljely tuotti jo tärkeän osan vuotuisesta ravinnosta. Viljely oli etupäässä kaskeamista, viljoista tunnettiin ohra ja vehnä. Kotieläimiä olivat naudat, lampaat, vuohet, siat ja hevoset. Eläminen vakiintui tietylle paikalle ja asuminen alkoi olla pysyvää.
Uskomusmaailmassa tapahtui muutos: vainajia ei enää haudattu maan alle, vaan korkealle mäen päälle hiidenkiukaiksi, vareiksi tai kruunuiksi kutsuttuihin röykkiöhautoihin. Kivilatomukset ovat varmasti olleet myös tärkeitä maamerkkejä, jotka ovat näkyneet kauas merelle.
Liedosta tunnetaan muutamia pronssikautista röykkiöhautoja, joista on löytynyt poltettujen ihmisluiden lisäksi pronssiesineitä: tikarin terä ja kierteinen, silmukkapäinen koruneula.
Kotokallion ja Mustassuon lisäksi Liedosta tunnetaan yksi, toistaiseksi vielä tutkimaton hiidenkiuas Vierunkosken länsipuolelta Koskenmäeltä läheltä Hiisin kylää.
Kotokallion läheltä Vanhalinnasta tunnetaan kaksi muutakin pienempää röykkiötä sekä mahdollinen asuinpaikka.



noin 7 500 vuotta sitten. Kartta:GTK.

noin 6 300 vuotta sitten. Kartta:GTK.
Mustassuon laakea kivilatomus on osa laajempaa muinaisjäännösaluetta Tarvasjoella.
Rautakausi noin 500 eKr. - 1300 jKr.
Maamme vanhimmat tunnetut raudanvalmistuspaikat ovat lähes yhtä vanhoja kuin ensimmäiset rautaiset tuontiesineet.
Pronssia lujemman raudan käyttö yleistyi nopeasti, koska sitä pystyttiin valmistamaan kotimaisesta suo- ja järvimalmista. Varsinainen raudan pelkistäminen tapahtui sitä varten rakennetussa uunissa. Kuumennuksessa sula rauta valutettiin erilleen. Prosessissa kuonaa syntyi paljon enemmän kuin rautaa; raudanvalmistuspaikat löytyvätkin usein juuri kuonan perusteella.
Maanviljelys helpottui ja kehittyi rautaisten työkalujen ansiosta. Myös aseita pystyttiin valmistamaan entistä monipuolisemmiksi ja kestävämmiksi. Valtaosa rautakauden ajan löydöistä on kuitenkin hautalöytöjä. Vainajia haudattiin rautakaudella monin eri tavoin. Usein kuollut poltettiin ja luut kätkettiin röykkiön tai kivilatomuksen alle. Toisinaan vainajia haudattiin myös polttamatta. Yhteistä hautaustavoille olivat hauta-antimet eli korut, aseet ja työkalut, joita vainajalle on laitettu hautaan mukaan. Liedon rautakautisia löytöpaikkoja esitellään tarkemmin Muinaisjäännöksiä -sivulla.
Suomen rautakausi jaetaan jaksoihin, joille kullekin on ominaista tietyn tyyppisten korujen ja aseiden käyttö.
Suomessa jaksoille on annettu nimet muualla Euroopassa käytettyjen nimitysten mukaisesti, vaikka eivät
merovingi- tai viikinkikuninkaat, roomalaisista puhumattakaan, Suomessa välttämättä edes käyneet.
eKr.
jKr.
Esiroomalainen aika
Vanhempi roomalaisaika
0
Nuorempi roomalaisaika
Kansain-vaellusaika
Merovingiaika
Viikinkiaika
Ristiretkiaika
400
575
800
1025
1300
500
Rautakauden alkupuolella asutus oli Liedon alueella varsin niukkaa ja hajanaista, vasta kansainvaellusajalla 400-luvulta eteenpäin alkaa jokilaaksojen asutus varsinaisesti muotoutua. Merovingiajan loppupuolella 700-luvulta lähtien asutus voimistuu ja vakiintuu asutuskeskittymiin luoden pohjan jokilaaksojen talonpoikaiskulttuurille.

Vanhalinnan linnavuorelta kuvattuna. Pahamäestä on tehty Liedon varhaisimmat rautakauden ajan löydöt.

kuuluvat rautakauden ajan kulttuuriin. Vanhalinnan (kuvassa) lisäksi Liedosta tunnetaan Kaskalan ja Viikan linnavuoret.

eli uhrikivet ovat maakiviä, joihin on hakattu pieniä, maljamaisia kuoppia.
Muinaisjäännöksiä -sivulla voit tutkailla Liedon kohteita kartalla.
Keskiaika
Muinaispitäjästä kirkkopitäjäksi
Varhaisin kirjallinen tieto Liedon seurakunnasta on vuodelta 1331 säilynyt asiakirja, jossa Liedon kirkkoherra Pietari mainitaan todistajana turkisveroa koskevassa riidassa. Kirkkopitäjä oli kuitenkin muodostunut jo aikaisemmin, kun aiemmin Kaarinan ja Liedon muodostama muinaispitäjä jakautui kahdeksi erilliseksi kirkkopitäjäksi, joiden keskuksiksi pitäjänkirkot muodostuivat.
Muinaispitäjän keskus on sijainnut Hiiden kylässä, jossa uskonnollisten menojen kulttipaikka, uhrilehto eli hiisi, sijaitsi.
Lähellä oleva Moisio oli pitäjän hallinnollinen keskus, jossa pitäjän päällikkö johti oikeuslaitosta. Perimätiedon mukaan muinaispitäjän käräjäpaikka olisi sijainnut Kärmeorvonmäellä, mutta tästä ei ole varmaa tietoa. Puolustuksesta on joka tapauksessa huolehdittu linnavuorilta käsin. Sauvalassa sijaitsi esihistoriallisen ajan lopulla kauppapaikka, johon liittyy myös Ilmaristen nimi: sään jumala Ilmarinen oli nimenomaan kauppiaiden ja matkamiesten suojelija.
Sauvalassa on myös yksi Suomen vanhimpia kristillisiä hautausmaita. Ristinpelto kertoo esihistoriallisen ajan loppuvaiheesta Liedossa sekä uuden uskonnon saapumisesta. Sauvalan lisäksi Liedossa on varmasti ollut muitakin pieniä kyläkirkkoja, jotka jäivät pois käytöstä, kun Hyvättylään perustettiin pitäjänkirkko 1200-luvulla.

1970-luvulla Vanhalinnan linnavuorelta kuvattuna.

on kotiseutuyhdistys Lieto-Seuran pystyttämä muistokivi.

on tutkittu yli 150 hautaa, joista muutamassa oli hauta-antimia.
Maisema muotoutuu
Keskiajan kuluessa asutuksen leviäminen ja maan raivaaminen viljelykelpoiseksi muutti luonnontilaisen maiseman varsinaissuomalaiseksi kulttuurimaisemaksi. Liedon nykyiset kylärajat perustuvat pitkälti viimeistään keskiajalla muotoutuneiden jakokuntien välisiin rajoihin.
Jakokunnat syntyivät asutuksen edetessä jokilaaksoissa kohti yläjuoksua. Jakokuntiin kuului kantakylä ja tytär- eli siirtokyliä. Pellot ja osa niityistä olivat sarkajaossa naapureiden kesken, ja metsät olivat yhteisiä jakokunnan osakkaiden kesken. Suuret, monikyläiset jakokunnat ovat mahdollisesti peräisin jo esihistorialliselta ajalta, yksikyläiset jakokunnat ovat keskiaikaisia. Sarkajako oli käytössä aina 1700-luvun isojakoon saakka, jolloin maa jaettiin suurempiin lohkoihin talojen kesken.

Mitattu maisema -näyttely vie katsojan Liedon vanhojen karttojen maailmaan.
Maatalous
Liedossa on maata ryhdytty viljelemään jo todennäköisesti esihistoriallisella ajalla. Kaskia, huuhtia ja kytöjä raivattiin polttamalla, ja satoa saatiin parin-kolmen vuoden verran. Keskiajalla Ruotsin puolelta saatiin oppi kaksivuoroviljelystä ja sarkajaosta, jolloin peltoja alettiin ojittaa. Karjanhoito tuli tärkeäksi kiinteään peltoviljelyyn siirryttäessä: kaskia ei tarvinnut lannoittaa, mutta peltojen lannoittaminen oli välttämättöntä niiden kasvuvoiman säilyttämiseksi. Myös hallitsija halusi lisätä karjanhoitoa valtakunnassa ja määräsi osan veroista maksettavaksi voina. (Jos lukija on joskus ihmetellyt suomalaisen ja ruotsalaisen oikeuden kyliä, niin tässä on selitys: varhaisemmin perustetut kylät maksoivat veronsa viljana = suomalaisen oikeuden kylä, 1300-luvulta eteen päin voina = ruotsalaisen oikeuden kylä.) Ojituksen lisäksi peltojen aitaaminen kuului sarkaviljelyyn. Toisin kuin nykyään karja vaelsi vapaana ja pellot ja niityt aidattiin, jotta eläimet eivät päässeet syömään satoa. Ojien ja aitojen kunnossapito vaati paljon raskasta työtä ja aiheutti myös runsaanpuoleisesti riitoja osapuolten välille.
Venäläismiehitykset sekä katovuodet 1700-luvulla koettelivat maataloutta, mutta Ruotsin maanmittauskonttorin tarkastaja Jakob Faggot piti maanjako-oloja ensisijaisesti maatalouden kehnon tilan syynä. Sarkajako ja vainiopakko estivät Faggotin mielestä uudisraivauksen ja ylipäätään kaiken edistyksen maanviljelyksessä. Parannuskeinoksi Faggot tarjosi uutta maanjakoa, jossa kukin viljelijä saisi tiluksensa mahdollisimman harvana, mieluimmin yhtenä lohkona. Tällaisia suuria lohkoja – josta nimitys isojako – oli helpompi viljellä, eikä yksi viljelijä olisi riippuvainen muista. Suomen ensimmäinen isojako toimitettiin Laihialla vuonna 1759 ja viimeisin, Enontekiön isojako, rekisteröitiin vuonna 1964. Digitaaliset Liedon isojakokartat löytyvät näiltä verkkosivuilta Mitattu maisema -näyttelyn yhteydessä, lukija on myös kovasti tervetullut tutkimaan niitä Nautelankosken museolle. Taustakuvaksi tälle sivulle on valittu osa Sillilän isojakokarttaa vuodelta 1791.
Seuraava suuri mullistus maatalouden kehityksessä oli torpparilaitoksen taantuminen ja varsinkin uudet maanhankintalait 1920-luvulta. Kun vuokraviljelijät saivat lunastaa viljelemänsä maat omakseen, syntyi uusia tiloja - ja vauhdilla: Liedossa maanomistajien joukko kaksinkertaistui kymmenessä vuodessa.
Nykyään Liedossa maataloudesta saa elantonsa noin 3% kuntalaisista, mutta maatalous on tärkeä kulttuurimaiseman ylläpitävä voima koko kunnan näkökulmasta. Valokuvat kertovat lisää.
Ennen koneiden aikakautta.

Pettisissä vuonna 1922.

Pettisissä 1960-luvulla.

vuonna 1925.

Horrisissa vuonna 1925.

Bränikkälässä vuonna 1924.

Nautelassa vuonna 1922.

Aurajokilaaksossa vuonna 1927.

hevosen perässä Pettisissä 1960-luvulla
Traktorit ja puimurit tulevat.

Nuolemon maisemissa

McCormick -merkkisellä tappurilla.

ensimmäisiä traktoreita, 1920-luku.

ensimmäinen trakstori, British Wallils Ruston, 1920-luku.

-merkkinen traktori.

vuosimallia 1932.

Nautelan kartanon pihalla.

hankittu Keskon kauppias Oskari Teijulalta 1950-luvulla.

upouusi traktori 1950-luvulla.

saivat opetella ajamaan traktoria.

Pettisissä vuonna 1965.

Pettisissä vuonna 1957.

haettiin sokerijuurikkaille vettä joesta.

vuonna 1959.

vedettävällä puimurilla.

traktorikäyttöisellä tappurilla.

viljan puintia vuonna 1959.

puimuri vuonna 1959.
Kotieläimiä

Aili lypsää Ammu-nimistä lehmää.

Liisi ja lehmät Lumikki ja Ulla

Emma-lehmää lypsää karjakko Lempi.



lypsettiin lehmät ulkona laitumella.

navetassa oli monta lehmää.

piti ulottaa veteen asti Aurajoen rantalaitumilla.

vuonna 1928.

vuonna 1928.

vuonna 1928.

Pettisissä vuonna 1954

oli lehmiä vielä 1960-luvulla. Kuvassa Kyöstilän Ansa-lehmä.

Tyllilän Puntarin talo.

vanhainkodin ympäristö oli kovin aukeaa.

Sonniosuuskunnnan sonni 1950-luvulla.

ja sonni vuonna 1925.

edessä vuonna 1925.

Lippo-sonni ja Ojalan Lempi.

sonnia kuljetetaan nenärenkaasta.

palkittu kantakirjasonni.


olivat tärkeitä myös navetassa.

kissat pääsivät pyydystämään hiiriä.

oli lähes joka talossa.

mukana maatöissä.

mukana perhepotretissa.

kanoja vahtimassa.

kanat 1920-luvulla.

pääsivät ruokkimaan kanoja Pettisissä vuonna 1954.

ruokki kanoja Mäkkylässä 1920-luvulla.

kanoilla oli aidattu ulkotarha.

kanoja saivat ruokkia myös lapset.

oli ankkoja vuonna 1924.

on oma sisäänkäynti vuonna 1954.

komea karju.

oli lammas kotieläimenä.

lammaskaksikko talutuksessa.

hoitamassa Aurajokilaaksossa vuonna 2004.

on mukava levähtää hirventaljan varjossa. Kuva Nautelankoskelta vuonna 2004.
Kartanot ja suurmaatilat
On monta tapaa tarkastella kartanoiden ja suurmaatilojen menneisyyttä. Voimme puhua rälssistä, säteristä tai rälssisätereistä, läänityksistä, pantti- tai lahjoitustiloista, kruunun- tai perintötiloista. Kaikki nämä liittyvät kuitenkin maan omistukseen ja verotukseen, usein aatelistoon. Avataan vähän termejä, ennen kuin mennään itse asiaan.
Rälssi (ruots. frälse=vapaus, vapaasyntyisyys) oli Pohjoismaissa aluksi vapaus valtion oikeudesta kantaa veroja. Rälssiä oli kahta lajia, hengellinen ja maallinen. Hengellinen rälssi koski kirkon omistamaa maata ja se mainitaan jo vuonna 1200 kuningas Sverkerin kirjeessä. Muutamaa vuosikymmentä myöhemmin mainittu maallinen rälssi pohjautui kuninkaalle suoritetun palveluksen palkitsemiseen verovapaudella. Aluksi rälssi eli verovapaus koski kaikkea aatelin hallussa olevaa maata, mutta 1300-luvulla alettiin rälssimaan kasvua rajoittaa ja rälssisäätyyn pääsyä säännöstellä jakamalla aateliskirjoja. Rälssivapauden vastikkeeksi vaadittiin ratsupalveluksen suorittamista.
Ritarihuonejärjestys päätti 1600-luvulla muodostaa rälssin suljetuksi säädyksi, jolla taloudellisten etujen lisäksi oli oikeus korkeimpiin virkoihin valtakunnassa. Aatelismiesten yksinoikeutta omistaa rälssimaata ryhdyttiin purkamaan 1700-luvulla. Rälssimaa oli jaettu kolmeen kategoriaan: erinomaisin rälssi, erinomainen rälssi ja yleinen rälssi. Ensin vapautettiin yleinen rälssi kuninkaan valtakirjalla nimetyille virkamiehille sekä papeille ja porvareille, 1700-luvun lopulla myös talonpojille. Aatelin yksinomainen omistusoikeus kahteen muuhun ryhmään poistettiin Suomessa vuonna 1864, ja rälssimaan poikkeusasema verotuksessa hävisi maaverojen lakatessa vuonna 1925. Vuonna 1951 rälssitilat muutettiin perintöluontoisiksi.
Säteri oli rälssitalo, joka oli vapautettu suorittamasta ratsupalvelusta. Kreivi oli vapautettu kolmelta, vapaaherra kahdelta ja tavallinen aatelismies yhdeltä talolta. Kuningas Kaarle XI:n reduktiossa säterit menettivät säterivapautensa.
Kun nykyään puhutaan kartanosta, voidaan tarkoittaa edellämainittujen rälssi- ja säteritilojen lisäksi suurehkoa maatilaa. Kartano sanana viittaa myös fyysiseen piha-alueeseen: talolla oli julkinen puoli ja kartanon eli pihan puoli. Seuraavaksi esitellään kuitenkin varsinaisia, rälssiin perustuvia lietolaisia kartanoita.
Kartanot
Liedossa on kolme keskiajalta periytyvää kartanoa: Juva, Nautela ja Vääntelä. Kohta uskonpuhdistuksen jälkeen perustettiin Moision kartano, ja myöhemmin kartanoita syntyi lisää. Enimmillään kartanoita oli 1600-luvun puolivälissä, edellä mainittujen lisäksi muun muassa Mäkkylän Junnila, Inkoisten Ingoisberg, Loukinaisten Iso-Heikkilä ja Raukkalan Riikilä. Tutkaillaan hetki Tarvasjoen Juvan kartanoa ja Nautelan kartanoa, ennen kuin jatketaan muiden kartanoiden ja suurmaatilojen parissa.
Nautelan kartano
Nautelan kartanon kantatila Knaapi on ollut rälssiä vuodesta 1412, jolloin sen omistaja Jöns Jaakonpoika sai kuninkaalta rälssikirjeen. Vuosina 1504–1525 se oli lahjoitettuna Naantalin luostarille, ja säterivapaus tilalla oli 1560-luvulta 1680-luvulle. Kartanon omisti 1600-luvun alkupuolella luutnantti Grels Mårtensson, joka aateloituna otti nimekseen Lund. Vapaaherratar Brita Kurki omisti Nautelan 1660-luvulla ja sitten 1700-luvun puolelle hovioikeudenneuvos Joakim Schultz, joka aateloituna käytti nimeä Riddercrantz. Tilaan yhdistettiin 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa Nautelan muut kantatilat ja Aurajoen vastarannan Kukkarkosken kylän maat.
Kartanon päärakennuksen vanhimmat osat on rakentanut vuonna 1762 tuomiorovasti Samuel Pryss. Rakennus oli alun perin nykyistä lyhyempi käsittäen kivirunkoisessa alakerroksessa kuusi ja puurakenteisessa yläkerrassa kaksi huonetta. Kattona oli tuolloin nelilappeinen aumakatto. Rakennusta on laajennettu 1880-luvulla, nykyisen empiremallisen asunsa se sai Alex Nyströmin vuonna 1921 tekemän suunnitelman mukaan. Rakennuksen kahdessa kerroksessa on nykyään yhteensä yksitoista asuinhuonetta.
Pihapiirissä on asuinrakennuksen lisäksi muun muassa 1900-luvun alkupuolella rakennettu entinen navetta, 1800-luvulta peräisin oleva 30 hevosen talli ja entinen työväen asuinrakennus. Puiston jo kadonneesta huvimajasta tuli Ruotsin valtakunnan kuuluisin huvihuone 1700-luvulla, kun runoilija Bengt Lidner kätki sinne kartanon tyttärelle Eva Jaquette von Hastferille osoittamiaan rakkauskirjeitä. Lue runoilijan ja kartanontyttären rakkaustarina täältä.

vuodelta 1687. Jyväskylän yliopisto (KA a 53:34/1-2).

vuodelta 1780. (MML 52-1)

vuodelta 1880. Digitaaliarkisto (KA, TMA, MMH).

vuonna 1898.

rakennuksia vuonna 1898.

päärakennus 1930-luvulla.

rakennuskantaa 1900-luvulla.

päärakennus 2000-luvun alussa.
Juvan kartano
Asiakirjoissa Juvan kartano mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 1464. Maanvaihtokaupalla kartano siirtyi kuningas Kustaa Vaasalle, joka teki siitä kuninkaankartanon vuonna 1556. Kuningas itse vieraili paikalla kesällä 1558. Kymmenen vuotta myöhemmin hallitsijaksi noussut Juhana III antoi kartanon Fleming-sukuun kuuluneelle Hans Eriksonille, joka oli muutamaa vuotta aikaisemmin rakennuttanut Brinkhallin kartanon ja omisti myös Turussa sijaitsevan Brinkkalan talon.
Eriksonin lapsille periytynyt kartano myytiin vuonna 1639 kenraalikuvernööri Pietari Brahelle, jonka hallussa se oli hänen kuolemaansa vuoteen 1680 saakka. Ison reduktion yhteydessä 1683 Juvan kartano otettiin valtion haltuun, joka teki siitä kahta vuotta myöhemmin Turun ja Porin läänin ratsuväkirykmentin Maskun komppanian ratsumestarin virkatalon eli puustellin. Kartanosta muodostui tärkeä sotilasvirkatalo, jossa asui yleensä Kuninkaallisen Henkirakuunarykmentin Maskun komppanian päällikkö. Sen haltijoina olivat ratsumestarit Henrik Johan Schauman 1685–1703, Fredrik Armfelt 1703–1719 ja Mårten Thessleff 1719–1720, jonka jälkeen kartano muutettiin saman komppanian kapteenin virkataloksi.
Ruotsin vallan loppuun mennessä Juvan kartanolla oli 12 eri haltijaa, muun muassa majuri Magnus Wilhelm Armfelt vuodesta 1754 lähtien. Nykyinen päärakennus on Armfeltin rakennuttama vuonna 1756. Hänen jälkeensä taloon muutti kolmen vuoden ajaksi kapteeni Reinhold Johan Rehbinder vuonna 1782. Ruotsin vallan loputtua Juvan kartano oli vuokrattuna eri henkilöille vuoteen 1934 saakka, jolloin se myytiin yksityisomistukseen.

vuodelta 1650. Jyu (www.vanhakartta.fi)

päärakennus.

alarivi.
Suurmaatilat
Läänityksiä myönnettiin yksityishenkilöille heidän valtiolle tekemistään palveluksista. Kun läänityksistä tuli perinnöllisiä, alettiin puhua lahjoituksista eli donaatioista. Liedon taloista on kaikkiaan 37 ollut joskus läänitettyinä, mutta 1500-luvulta tunnetaan vain kaksi: Sauvalan kolmitaloinen kylä läänitettiin Turun linnanvouti Joen Nilssonille ja Vanhalinnan yksinäistalo turkulaiselle Anders Bardscherille. Vietetään tässä kohtaa hetki Vanhalinnassa ennen kuin syvennytään tarkemmin läänityslaitokseen.
Vanhalinna
Vanhalinnasta on ensimmäiset maininnat vuodelta 1438, jolloin tila siirtyi kruunulta Turun piispan omistukseen. Kun kirkon maaomaisuus yleisesti peruutettiin 1500-luvulla, siirtyi Vanhalinna takaisin valtion omistukseen ja annettiin läänitykseksi. Andreas Barcherin jälkeen läänityksen haltijoina olivat Lindved Claesson Sabel, linnanpäällikkö Erik Stålarm sekä ratsumestari Hans Bagge, joka sai talon elinikäiseksi rälssiksi vuonna 1630.
Sitten Vanhalinnasta tuli Maskun kihlakunnan komppanian rustholli ja 1700-luvulla tila oli enimmäkseen porvariomistuksessa. Hjeltin suvun hallussa Vanhalinna oli 1700-luvun puolivälistä 1800-luvun puoliväliin, jolloin tila siirtyi talonpoikaiseen omistukseen.
Vanhalinnan rakennuskanta on pääosin 1900-luvulta, vanhin pihapiirin rakennuksista on ilmeisesti 1800-luvun puolivälissä rakennettu Alitupa, jossa on ollut asuinhuoneita, talli ja vaja. Vanha päärakennus on purettu. Onni Tourun suunnittelema kaksikerroksinen, vaaleaksi rapattu päärakennus valmistui vuonna 1930.

päärakennus valmistui vuonna 1930.

tallin edessä vuonna 1920.

aikaan alettiin tilaa kutsua kartanoksi.
Aateliston vuokramaista itsenäisiksi tiloiksi
Läänityksen ollessa laajimmillaan 1600-luvulla oli Liedon taloista yli viidesosa läänitettyinä. Aluksi läänitys tarkoitti sitä, että läänityksen saajalla oli oikeus kerätä muuten kruunulle kuuluvat verot läänityksestään. Kun sitten läänityksistä tuli perinnöllisiä ja alettiin puhua lahjoituksista eli donaatioista, muuttui tilojen omistuskäsitys: Norrköpingin valtiopäivillä 1604 päätettiin, että tilojen tulee peritytyä aatelismiehen miespuoliselle jälkeläiselle. Ruotsiin levisi Keski-Euroopasta feodaalisia ajatuksia, joiden mukaan talonpojilla ei ollut oikeutta omistaa viljelemäänsä maata, näin myös suomalaisista talonpojista oli hyvää vauhtia tulossa aatelisten alustalaisia.
Valtion lahjoitettua läänityksiä ja maita aatelisille vähenivät valtion tulot huomattavasti - niinpä 1600-luvun lopulla alkoi tilojen peruuttaminen eli reduktio. Reduktioissa Liedon kaikki 1500- ja 1600-luvuilla aatelistolle lahjoitetut talot siirtyivät takaisin kruunulle. Rälssitiloiksi jäivät vain Nautelan Knaapi ja Heikkilä sekä Moision Ylitalo. Suurmaatilat sen sijaan jatkoivat olemassaoloaan, eikä talonpoikien oloissakaan tapahtunut muutosta: nyt siirryttiin aateliston alustalaisista kruunun vuokraviljelijöiksi. Toki vieläkin oli talonpoikien omistuksessa jonkin verran perintötiloja, mutta tiukan veropolitiikan vuoksi monet menettivät tilansa kruunulle. Perinnöksiostoa helpotettiin 1700-luvun loppua kohden tultaessa, ja monet talonpojat pystyivät lunastamaan tilan itselleen. Kun vielä 1900-luvun uudet maanhankintalainsäädännöt sallivat myös torppareiden omistaa maata ja muutenkin rakentamista maaseudulle helpotettiin, alkoi kehitys kulkea kohti nykypäivänä avautuvaa maisemaa.
Valokuvat ovat Liedon museon valokuvakokoelmasta. Osa kuvissa näkyvistä rakennuksista on jo kadonnutta Lietoa, monia rakennuksia on korjattu, siirretty tai purettu. Maisema muuttuu myös koko ajan - vanhoissa valokuvissa ehkä eniten huomiota kiinnittää maiseman avaruus, mutta myös riukuaidat, peltosarat ja kylien läpi mutkittelevat hiekkatiet alkavat olla mennyttä maailmaa. Jos sinulla on vanhoja valokuvia Liedosta, niin museo on hyvin kiinnostunut niistä. Valokuvia ei tarvitse luovuttaa museolle, vaan ne digitoidaan museon valokuva-arkistoon. Lahjoittaja saa myös itselleen digitaaliset kopiot valokuvistaan. Valokuvat voivat olla paperikuvia, diakuvia tai negatiiveja (myös lasinegatiiveja), nykyskannauksella kuvan tuottaminen onnistuu kaikista muodoista.

Alola oli osa Ramsayn laajaa läänitystä 1600-luvulla.

on vanhaa rälssiä.

kuului Claes Paedullin läänityksiin 1600-luvulla.

Kustaa Vaasa vaihtoi Vierun ja Moision talot Juvan kartanoon vuonna 1556.

kuningas Kustaa Vaasa vaihtoi Juvan kartanoon vuonna 1556.

nautti Säterivapautta 1500-luvun lopulla.